Terapia manualna będąc praktyczną częścią medycyny obejmuje:

• Masaż - czyli oddziaływanie na skórę, mięśnie, powięzie mięśniowe, wiązadła, ścięgna, okostną, nerwy i organy wewnętrzne
  • Mobilizację - czyli oddziaływanie na stawy w celu poprawy ich ruchomości
  • Manipulację - czyli ortopedyczne leczenie, wykonywane gwałtownymi ruchami stawów.

Efektem tej metody jest przywrócenie normalnej ruchomości w segmentach kręgosłupa lub stawach kończyn.

Zabiegi terapii manualnej stosowane przez wykwalifikowanego terapeutę są bezpieczną i co ważne bardzo skuteczną metodą leczenia wielu ostrych i przewlekłych dolegliwości bólowych.

Wskazaniem do leczenia manualnego są wszelkie dolegliwości układu ruchu:

• bóle i zawroty głowy,
  • ból karku
  • bóle kręgosłupa i stawów kończyn
  • bóle korzonkowe
  • rwa kulszowa
  • schorzenia obręczy barkowej i biodrowej
  • zaburzenia postawy ciała jak np. skolioza
  • dolegliwości związane z dyskopatiami
  • dolegliwości typu migrenowego

Przeważa opinia, że jest to najskuteczniejsza metoda leczenia, wśród wszystkich technik wchodzących w skład fizjoterapii.
Jest metodą fizjologiczną. Likwidując źródło choroby daje szybki efekt terapeutyczny.

Istotnym przeciwwskazaniem do stosowania terapii manualnej są:
nowotwory, gruźlica kości, złamania, pęknięcia i daleko posunięta osteoporoza.

Obecnie duże uznanie w środowisku fizjoterapeutów zdobyła technika mobilizacji według Briana R. Mulligana mająca wiele wspólnego z klasycznymi metodami terapii manualnej opracowanymi przez tak ważnych twórców terapii jak Lewit, Sachse, Neuman, Kaltenborn,Ackerman, Frisch czy Maitland.

Nowatorski charakter metody Mulligana polega między innymi na wykorzystywaniu technik mobilizacji połączonych z ruchem MWM (mobilisation with mowment) oraz zastosowaniu naturalnych ślizgów w stawach (technika SNAG).

Terapeuta, utrzymując bierną mobilizację stawu, prosi pacjenta o wykonanie czynnego ruchu z zaangażowaniem danego stawu. Techniki terapeutyczne wykonywane są na obciążonych naturalnie stawach, zgodnie z płaszczyzną leczenia. Mobilizacje prowadzi się do końca zakresu ruchu.

Gwarancją bezpieczeństwa tej metody jest jej podstawowa zasada:

Jeżeli mobilizacja z ruchem czynnym jest wskazana, to jest ona bezbolesna.